maandag 16 juni 2014

Zwanger worden; temperaturen

Er zijn verschillende manieren waarop achter je vruchtbare dagen en eisprong kunt komen. Zoals jullie weten gebruik ik een app waar je ook je temperatuur in kunt zetten. Ik ben sinds 6 juni begonnen met temperaturen om dat ook eens uit proberen want misschien is het deze keer wel raak als ik mijn temperatuur bij ga houden. Ik ben vanaf die dag elke dag gaan proberen om om 17:10 te gaan temperaturen. Ik houd ook de ovulatie symptomen bij, bij mij is dat witte slijmerige afscheiding, klinkt niet zo lekker. Dit is bij mij een symptoom dat de ovulatie eraan komt. Maar als je trouw je temperatuur elke dag bij houdt, er wordt gezegd in de ochtend maar omdat ik dan gewoon weg geen tijd er voor heb doe ik het later op de middag, kun je zien wanneer je je eisprong hebt gehad. 

De bedoeling van de temperatuurmethode is dat je elke dag op hetzelfde tijdstip - check - dus ook in het weekend je temperatuur opneemt. Je begint eigenlijk met temperaturen op de eerste dag waarop je ongesteld wordt en doet het vanaf die dag elke dag opnieuw. Ik ben later begonnen omdat ik het vergat maar mocht het deze ronde niet raak zijn dan doe ik het de volgende ronde elke ochtend vanaf de eerste dag dat ik ongesteld ben. Je temperatuur noteer je dan op een cycluskaart, ik doe dit in mijn app. Hier wordt dan een grafiek van gemaakt.

Op het moment van de ovulatie zakt de temperatuur van de meeste vrouwen een beetje. Vervolgens zo'n 12 tot 24 uur na de ovulatie stijgt deze weer met 0,2 tot 0,5 graden en kun je deze stijging waarnemen in de temperatuurcurve. Je ziet deze stijging pas als je eisprong al voorbij is. Op de eerste dag van je temperatuurstijging ben je misschien nog net vruchtbaar, maar op de tweede dag al niet meer. Je bent eigenlijk al te laat als je de stijging van de temperatuur waarneemt. Daarom gaan de temperatuurmethode en het controleren van het cervixslijm hand in hand. Door het verlies van het eiwit-achtige cervixslijm stel je de vruchtbare dagen vast en je lichaamstemperatuur bevestigt de eisprong.
De verhoogde temperatuur houdt aan tot de dag voor je weer ongesteld word. Op de dag waarop je ongesteld wordt, zul je merken dat je temperatuur duidelijk gezakt is naar het niveau van de periode voor je eissprong. Mocht je zwanger zijn, zakt de temperatuur helemaal niet, maar blijft deze verhoogd. Dit is één van de zwangerschapsverschijnselen. 
Het is normaal dat je wat lichte schommelingen ziet want de lichaamstemperatuur is sterk beïnvloedbaar. Een nachtje doorzakken met vrienden, ziek zijn, medicijnen of te veel alcohol in het bloed kan de temperatuur al doen stijgen. Noteer daarom altijd deze bijzonderheden op de cycluskaart. Zo kun je achteraf elke schommeling plaatsen en raak je niet in de war.
Voor iedereen die een goed inzicht wil krijgen van haar cyclus, is de temperatuurmethode geschikt. Zeker vrouwen met een lange of onregelmatige menstruatiecyclus hebben baat bij deze temperatuurmethode. Op deze manier kun je ontdekken of wel een eisprong hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten