woensdag 18 juni 2014

Kinderliedjes

Jazzlynn vindt het prachtig als ik zing, en geloof me ik zing vals, en ook als er een dansje bij zit. Helemaal geweldig denk je dan. Maar ik weet haast geen kinderliedjes meer, oké van sommige een klein stukje. Dus ik ben op internet naar kinderliedjes gaan zoeken en wat zijn er toch veel nieuwe nummers bij gekomen. Ik ben in 'de oude doos' gaan kijken en vond een paar nummers die ik vroeger vrolijk hard op zong.


Ik moet eerlijk toegeven ik wist de tekst niet een meer alleen: 1, 2, 3, 4 hoedje van papier. Maar gelukkig is dat ook bijna heel het liedje.

Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

Heb je dan geen hoedje meer
Maak er één van bordpapier
Eén, twee, drie, vier
Hoedje van papier

Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

En als het hoedje dan niet past
Zetten we 't in de glazenkas
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier
Bij het volgende kinderliedje, ja kinderliedje stond ik wel ff met mijn mond vol tanden. Dit kan toch geen kinderliedje meer zijn. Schiet hem dood door zijn poot.. Oké het rijmt maar dan nog vind ik het geen kinderliedje. Ik kende het nummer wel maar dacht dat kindjes dat altijd veranderden. Maar het blijkt toch echt de tekst te zijn. Of bedoelen ze hier wat anders mee want ik snap het niet.
Tijsje Wijs ging op reis
hij ging schaatsenrijden
eerst naar links toen naar rechts
hij ging baantje glijden

Schiet hem dood in zijn poot
stop hem in een kistje
doe er dan wat water bij
dan zwemt hij als een visje

toemba toemba toemba toemba toemba toem-ba
Toemba toemba toemba toemba toemba toem-ba
Lalala lalala lalalalalala
La lalala la la lalala la la lalala la la la
Kennen jullie nog 10 kleine visjes? Valt toch wel mee he als een visje doodgaat? Maar ze hebben ook nog een racistische versie namelijk 10 kleine negertjes. Ik kwam hem tegen op een kinderliedjes site. De naam er even buitengehouden maar dit kan toch niet.. Zijn er dan echt ouders die dat zouden gaat zingen voor hun kindje? Bij de nieuwere liedjes hoor ik soms ook iets heel anders dan wat ze bedoelen maar kinderen hebben die dingen nog niet door en dus is het nog onschuldig maar wij volwassenen denken al sneller door of horen een andere betekenis. Ik denk toch dat ze bij sommige "kinder"liedjes moeten nadenken of ze dat wel voor kinderen kunnen gebruiken. En ik zal vast niet de enige zijn die er zo overdenkt. Van sommige teksten val je van je stoel af.. Misschien bedoelen ze het onschuldig maar het kan gewoon niet. Zo staat er ook een nummer tussen de peuterliedjes over vrijen. Ik bedoel kom op laat ze nog even van hun onschuld genieten. Oké ze snappen het dan nog wel niet maar nee.. Ik heb er geen woorden meer voor. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten